Arbetsglädje, företagskultur och jubileum är några av de ämnen som Oskar, Ola och Maria berör i veckans blogginlägg. Kanske känner ni igen dem från Rollcos hemsida eller något av våra nyhetsbrev.
Träffa Oskar, Maria & Ola
För fem år sedan tog vi fram ett nytt bildkoncept med temat ”Rollcos hjältar”. Vi ville lyfta det som gör Rollco unikt – kundfokuserade och engagerade medarbetare. De som medverkade på bilderna blev snabbt igenkända ansikten även utanför företaget. Alla de som deltog i ”Rollcos hjältar”; Oskar, Ola, Maria, Annelie och Henrik, arbetar fortfarande kvar på Rollco. Vi tog tillfället i akt att prata med tre av dem om deras tid på företaget.
Vilka är egentligen personerna bakom bilderna, och hur hamnade de på Rollco?
Oskar, chef för den tekniska avdelningen, har arbetat på Rollco i sju år. Han började som medarbetare på konstruktionsavdelningen, vilket var en stor dragningskraft för honom.
– Det var definitivt en av sakerna som lockade mig. Jag slapp att sitta själv, något många konstruktörer gör.
Ola har varit på Rollco sedan 2013. Med en bakgrund på SKF, som tidigare drev en liknande verksamhet i Helsingborg, tog han chansen att börja på Rollco när SKF centraliserade till Göteborg. Idag jobbar han som innesäljare.
Innesäljare är även Marias roll. Hon har varit hos Rollco i sex år och har tidigare haft en liknande tjänst på ett annat företag inom industrisektorn.
Företagskultur – Rollcos DNA
Hur upplever ni företagskulturen på Rollco?
– Att arbeta på Rollco är inte så fyrkantigt, säger Oskar. Här har man har väldigt mycket frihet och eget ansvar.
– En platt organisation på riktigt, tycker Maria.
– Som kund är det väldigt lätt att handla av oss, säger Ola.
Vi är väldigt snabba. Om det kommer in en förfrågan på morgonen kan den många gånger vara processad och redo att levereras på eftermiddagen samma dag. Det är en del av Rollcos DNA.
Ola tillägger att han tror att det är Rollcos största konkurrensfördelar.
Kundupplevelse utöver det vanliga
Ola kommer att tänka på en händelse för några år sedan.
– Vi fick in en förfrågan från ett företag som vi inte hade någon relation med sedan tidigare, berättar Ola.
Att de var kund hos en av våra konkurrenter var inget som jag kände till vid den tidpunkten.
Ola gjorde en offert åt kunden, den omvandlades senare till en order och skickades från Rollco samma dag. Redan nästa dag hade kunden mottagit sin beställning. Han skickade ett mejl till Ola där han tackade för den snabba servicen. Han berättade också att han fortfarande väntade på offert från sin tidigare leverantör, konkurrenten, som ännu inte hade återkopplat till honom. Liknande situationer uppstår med jämna mellanrum, berättar Ola.
Arbetsglädje på Rollco
Vad uppskattar ni mest med era kollegor på Rollco?
– Viljan att lösa saker. Man puttar inte bara vidare saker utan man vill hjälpa till. Det finns ett stort engagemang, säger Oskar.
Ola uppskattar den öppna atmosfären.
– Det spelar ingen roll om du arbetar på kontoret eller i verkstaden, det är en familjär stämning. Vi sitter alltid tillsammans på lunch och äter och pratar.
– Man har respekt för varandras individuella kunskaper. Alla behövs för att det ska gå runt, säger han.
– Jag uppskattar att man vågar ifrågasätta och säga vad man tycker, säger Maria. Företagskulturen uppmuntrar till att komma med konstruktiva förslag och frågor för att utveckla och driva saker framåt.
– Våra konkurrenter kommer inte i närheten där, säger han.
2024: Jubileum 🎉
Hur ska ni fira att ni fyller 25 år?
– Vi ska ha fest så klart, svarar Ola direkt.
Det kommer Rollco-kollegor från övriga koncernbolag. Alla länder är inbjudna till Sverige, till och med Taiwan. Det blir säljmöte och en stor fest.
Sen kommer det kanske lite kunder på besök. Eventuellt kommer vi ha något kul kundevent när vi kommit på plats i de nya lokalerna.
Tack Oskar, Ola & Maria!