2023-03-01

Service och kundfokus om Ola får bestämma

Ola Dahlqvist innesäljare

En glad smålänning som har kundservicen i blodet. Så skulle man kunna beskriva Rollcos innesäljare Ola Dahlqvist. En välbekant röst för många som varit i kontakt med företaget. Med en gedigen erfarenhet inom linjärlagerbranschen, varav hela tio år på Rollco, är han ett känt namn för många av företagets kunder.


Namn: Ola Dahlqvist
Ålder: 55 år
Position: Innesäljare på Rollco, Helsingborg
År på Rollco: 10 år, anställd sedan 2013 

Jobbar för kunderna

När Ola får frågan vad som är hans främsta arbetsuppgifter kommer svaret direkt:

– Att serva våra kunder på bästa sätt. Jag är kundernas förlängda arm in i företaget. Rent praktiskt så tar jag hand om våra kunders förfrågningar och order.
Ola sitter lite som spindeln i nätet på Rollco. Han kommunicerar både utåt med kunderna, och mycket inåt i organisationen.

– Kanske allra mest med inköp och teknisk support. Men även med kvalitet, ekonomi, lager och vår verkstad. Jag försöker att alltid ha direktkontakt med alla för att fila på mina relationer med andra. Det är viktigt, säger Ola.
Ola kan se att hur vi kommunicerar med varandra har förändrat sig genom åren. Från tidigare mestadels telefon och fax, till idag mer telefon och e-mejl. Och då egentligen med betoning på e-mejl.

– Man kan nästan känna att det börjar bli en bristvara det här att man pratar med varandra. Och det är det bästa sättet för en innesäljare att kommunicera. Även Teams är bra, flikar Ola in. Häromdagen hade jag och en av våra tekniker ett Teams-möte med en kund. På Teams kan man göra väldigt mycket. Kunden kan vara ute i produktion och visa, och vi kan visa hos oss.

Ola jobbar tight i team tillsammans med en av Rollcos utesäljare, Magnus Mahrberg. Tillsammans har de hand om ett antal utvalda kunder som de jobbar extra mycket med.

Vad är roligast med ditt jobb?

– Att det är väldigt varierande. Man vet aldrig från en dag till en annan hur det kommer att utveckla sig. Känslan av att kunna ge den bästa servicen till kunderna, att skapa relationer, det älskar jag. Att känna att man hjälper till att utveckla både Rollco och våra kunder.

– Man kan ha världens bästa produkt, men är man inte serviceminded kommer det att påverka resultatet. Jag försöker ta varje nytt samtal som en möjlighet. Alltid vara positiv, glad och med en vilja att hjälpa till.

Vad kännetecknar Rollco som företag?

– Hos Rollco är alla kunder välkomna. Det är en platt organisation där man har möjlighet att ta snabba beslut. Rollco är en flexibel och lyhörd leverantör med hög kompetens inom företaget. Som innesäljare har jag stora befogenheter att ta egna beslut när det behövs. Det främjar servicenivån som jag i min tur kan ge till våra kunder. Vi vill vara snabba rakt igenom på Rollco.

Det bästa med Rollco?

– Man har väldigt stor frihet under ansvar. Känslan att jobba i ett företag som strävar efter att vara dynamiska och flexibla. Där det inte finns massa hinder och höga staket inom organisationen. Rollco försöker alltid att vara en leverantör som det är lätt att ha att göra med.

– Vi har en väldigt bra och direkt kommunikation inom företaget. Jag försöker själv ofta gå ut och prata direkt med operatörerna, det är ju där som svaren många gånger finns.

Innesäljare, men ute ibland

Ola följer ibland med ut och besöker våra kunder ihop med sin utesäljare Magnus.

– Nästa vecka ska vi upp till Halmstad på ett besök. Men det skulle gärna ha varit oftare, tillägger Ola. Vi har utökat vårt team på innesälj med en person förra året, så det kommer kanske finnas möjlighet till det framöver. Speciellt till de kunder som jag har mycket kontakt med. Då får man ett ansikte på den man pratar med och det blir ännu lättare att kommunicera framöver.

Om du skulle arbeta enbart för det var kul, men utan att behöva pengar, vilket jobb skulle du då välja?

Då skulle jag jobba med det jag brinner för mest. Jag skulle vilja jobba med människor. Med deras beteende och hjälpa människor som kanske har det svårt. Kanske driva typ ett skogsbadscenter där man hjälper människor att utvecklas. Det är inte helt omöjligt att det i en framtid skulle kunna gå att realisera. Jag älskar det här med att prata med människor, men också att lyssna.

New call-to-action

Tipsa en vän eller kollega: