2020-09-03

Vilken servicenivå kan du förvänta dig av din leverantör?

service-leverantör-helhetsparnter

Att på förhand säga vilken servicenivå du har rätt att förvänta dig av en leverantör är svårt eftersom det beror på vilken typ av leverans det gäller. Däremot kan man generellt konstatera att du kan förvänta dig att få bättre teknisk kompetens, samordning och ansvarstagande hos en helhetspartner än med ett antal mindre leverantörer av enskilda komponenter.

Svårt att få en hög servicenivå med flera olika leverantörer

Förr i tiden var det en hel del som byggde sina egna PC-datorer. De skissade på vad de ville ha, vilken kapacitet den skulle ha och vilka andra specifikationer som var viktiga. Sedan beställde de olika komponenter från olika tillverkare utifrån sin skiss. Problemet var dock att de olika delarna inte alltid var kompatibla. Dessutom tillkom ett operativsystem som skulle klara av att styra de olika delarna. Och blev det fel fanns det ingen som tog ansvar, de olika leverantörerna menade att det var ditt jobb att se till att allt fungerade.

Däremot var det ingen som byggde Mac-datorer, helt enkelt för att det inte gick. En Mac kom i ett stycke och allt var gjort för att fungera ihop med mjukvaran och alla andra saker du köpte till. Man kan säga att Apple var en helhetsleverantör, de tog ansvar för att allt – från mus, skrivare och tangentbord till skärm och externa hårddiskar – fungerade ihop.

Bättre överblick och koordination

Egentligen är det precis likadant när du beställer komponenter till ett linjärsystem. Du kan själv konstruera en specialanpassad lösning, beställa hem komponenter från olika leverantörer och sedan montera ihop det. Du tar ansvar för att alla delar är kompatibla och att lösningen klarar alla specificerade krav på uthållighet och belastning.

Eller kan du anlita en helhetsleverantör som utgår ifrån din kravspecifikation och sedan utvecklar en lösning som motsvarar dina krav. Därmed hamnar även ansvaret på leverantören som garanterar att allt fungerar ihop. Du slipper koordinera och ha kontroll på vilka komponenter som är optimala för att skapa en kostnadseffektiv enhet. Med en erfaren och kompetent helhetsleverantör kan du dessutom få tillgång till ovärderlig kunskap redan i utvecklingsarbetet. Särskilt om de är öppna och har en förståelse för din verksamhet och din marknad. Du får helt enkelt ett mervärde i form av nya idéer och perspektiv på din konstruktion.

New call-to-action

Helhetspartner innebär helhetsansvar

En annan fördel med att anlita en helhetspartner är att du får en större trygghet och en bättre service. När du använder dig av flera olika leverantörer finns det en stor risk att de kommer att skylla eventuella problem och inkompatibiliteter på varandra. Att de anser att de inte behöver ta ansvar för mer än sin komponent.

En helhetspartner kan inte skylla fel och brister på andra leverantörer eftersom de tar ett helhetsansvar, både när det gäller komponenterna och leveransen.

Fel kan alltid uppstå, men även då är det fördelaktigt med en helhetspartner. De kan inte lämna dig i sticket på samma sätt som en leverantör av en enskild komponent. De har ansvar och tvingas därmed också att ta ansvar. Dessutom har de en bättre överblick över ditt projekt, vilket innebär att de kan se till att ingenting hamnar mellan stolarna.

Läs mer om fördelar med helhetspartner

Se våra helhetslösningar

New call-to-action

Tipsa en vän eller kollega: